L’Informe PISA és una avaluació internacional promoguda per l'Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic on s’avaluen les competències de l’alumnat de 15 anys en tres àmbits específics: les matemàtiques, la lectura i les ciències. Les proves, a banda d’avaluar el grau d’assoliment del currículum també pretenen conèixer la capacitat dels alumnes per posar en pràctica els continguts escolars a situacions de la vida quotidiana.
La consellera d’Ensenyament de la Generalitat va atribuir l’estancament dels resultats de l’informe PISA 2012 a Catalunya a les “diferències socioculturals de l’alumnat i a l’alt percentatge d’estudiants procedents d’altres països…, cosa que no passa en altres comunitats autònomes que han obtingut millor puntuació”. El que s’oblida la consellera és que amb les polítiques correctes alguns Estats han estat capaços d'afeblir el vincle entre la situació socioeconòmica i el rendiment curricular. Això demostra que no s'ha de tenir en compte que els estudiants d'entorns socioeconòmics desfavorits, sigui autòctona o nouvinguda, tenen baix rendiment escolar. Tots els estudiants han de tenir la mateixa possibilitat d'èxit a l'escola, malgrat les seves realitats. Els resultats de l’Informe PISA 2012 mostren que cap país o economia va aconseguir la meta per crear un sistema educatiu totalment igualitari. El fet que els països i les economies que experimenten variacions en el grau que els resultats de l'aprenentatge estan associats amb contextos socioeconòmics demostra que l'origen social i la nacionalitat no són un fet inevitable i que les polítiques i pràctiques poden fer una gran diferència.
Davant l’afirmació de la consellera cal remarcar les valoracions d’entitats com la Fundació Jaume Bofill, “No existeix una relació entre el percentatge d’estudiants d’origen immigrant i la puntuació mitjana d’un sistema educatiu, com han demostrat les diferents edicions de l’avaluació PISA. El percentatge d’alumnat d’origen immigrant no es mostra com un factor explicatiu de la nota mitjana que obtenen els diferents sistemes educatius avaluats, tant des del punt de vista de la comparació internacional com entre comunitats autònomes” o S.O.S. Racisme “Som conscients que l’escola pública està patint, els darrers anys, un seguit de retallades pressupostàries que dificulten garantir una educació universal, de qualitat i pública per a tothom... Aquesta realitat, i no la presència de nens i nenes provinents de diferents classes socials o diferents orígens, és la causa real de dificultats dins de les aules catalanes”.
Sovint escoltem declaracions que revelen com a mínim “miopia”, per abordar de manera reductora el fenomen de la immigració, entesa com un problema d'ordre públic; si unim això a la suposada culpa per haver suspès l’Informe PISA, estaríem incubant l'ou de la serp, que va donar vots a l’extrema dreta francesa, grega, austríaca, etc. La immigració com una amenaça, aquestes són les polítiques que sembren l'odi, no la presència d'immigrants.
Maria Dantas
Secretària de la sectorial de Polítiques per a Persones Immigrades
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada